Ion Luca "O viata un destin"
       
 
       
         

ION LUCA
O VIATA - UN DESTIN

 

In iarna anului 1992, la 24 februarie, cand albul nefiresc al iernilor dornene se asternuse peste oras, in prezenta a numeroase personalitati ale orasului, dar si a unor invitati de marca, a avut loc festivitatea de dezvelire a placii memoriale "Ion Luca", placa pe care stau incrustate, pentru eternitate:
"Din cele 40 de piese ale mele, majoritatea le-am scris aici".
Ion Luca
Domnul Valeriu Anania, vadit emotionat de reintilnirea cu locurile in care a petrecut clipe de neuitat in compania lui Ion Luca, a tinut sa precizeze, in calitatea sa de memnbru al Uniunii Scriitorilor Romani:
"Ion Luca este unul dintre marii scriitori ai literaturii romane, nu un scriitoras oarecare de cvare ne aducem aminte pentru ca I-am fost prieteni; despre el se va vorbi si se va scrie atunci cand va iesi complet la suprafata si sper ca, impreuna cu dornenii, impreuna cu sucevenii, cu romascanii si cu bacauanii, sa punem mana de la mana pentru a reda, a restitui culturii romanesti pe acest mare scriitor care a murit aproape necunoscut, care nu si-a vazut jucate decat foarte putine din piesele sale, dar care a lasat literaturii peste 4o de piese de teatru, unele publicate, altele pastrate cu sfintenie la arhiva "ION LUCA" din Suceava."
Dupa ce a punctat cateva momente semnificative legate de prietenia sa cu Ion Luca, momemnte surprinse in volumul de amintiri "Rotonda plopilor aprinsi", si-a exprimat indignarea cu privire la nedreptatea pe care I-au facut-o comunistii dramaturgului Ion Luca:"nici macar nu l-au injurat, ci pur si simplu au jurat sa-l ingroape cu tot cu opera in uitare."
S-a nascut la Roman in anul 1894, la 7 decembrie, intr-o familie de oameni asezati si gospodari; tatal - Emanoil, de profesie croitor, mama - Emilia - casnica ocupandu-se de cresterea si educatia copiilor Melania si Ion.
Chiar in anul in care copiii au varste scolare, Regimentul in care lucra Emanoil Luca se transfera la Bacau, familia mutandu-se si ea. Dupa terminarea liceului Ferdinand, urmeaza cursurile Seminarului "Veniamin Costache" din Iasi.
Fire introvertita, avea tendinta, inca de timpuriu, de a-si forma idei proprii care, in parte, se indepartau de realitate. Era considerat un solitar, lumea creata de el, lumea sa, ramanand adesea straina celor din jur. A reusit, intr-un timp relativ scurt, sa asimileze vaste cunostinte literare, filozofice; invatase a stapani la perfectie limbi straine ca: latina, greaca, ebraica, franceza, engleza, germana, spaniola, rusa, italiana.
L-a avut ca profesor pe Iorgu Iordan la Seminarul de la Iasi. Renunta la studiile teologice si se inscrie, la inceput la Facultatea de Drept, dar apoi, in paralel, audiaza si cursurile Facultatii de Filosofie si Teologie; urmeaza cursurile Institutului Balcanic di Bucuresti (unde preda Nicolae Iorga).
Primul razboi mondial ii intrerupe temporar studiile ca si pregatirile pentru sustinerea examenelor de doctorat. In anul 1919 este demobilizat si se stabileste la Bacau, casatorindu-se cu fiica unui preot, el insusi ocupand un post de diacon, de unde a demisionat dupa doi ani si jumatate. In anul 1920 isi ia doctoratul in filosofie si teologie, iar in 1921 doctoratul in drept, ambele cu "magna cum laudae".
Din 1922 se hotaraste sa se dedice carierei didactice, profesorul completandu-se armonios cu omul justitiei.
La alegerile din anul 1926, spre stupefactia celor cunoscuti, candideaza la alegerile parlamentare si este deputat din partea circumscriptiei electorale a orasului Braila; renunta insa dupa un an si jumatate, se intoarce la Bacau si se inscrie in baroul avocatilor. Ca avocat a pledat in cateva procese dificile, dar nici cariera juridica nu-i satisface aspiratiile si se dedica scrisului. Obtine o bursa de studii in domeniul bibliotecilor si calatoreste prin Austria, Franta, Germania, Italia si Ungaria.
In aprilie 1934, Ion Luca primeste premiul Societatii Scriitorilor Romani in valoare de 100000 de lei pentru piesa "IUDA DIN CARIOT", piesa reprezentata in acelasi an la Teatrul National din Bucuresti, in regia lui Ion Sahighian si scenografia lui Traian Cornescu.
In anul 1940 I se acorda premiul Teatrului National, tot in valoare de 100000 de lei pentru piesa "FEMEIA CEZARULUI", pusa in scena de acelasi regizor, costumele si decorul fiind semnate de Traian Cornescu.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial se afla la Bucuresti, apoi la Craiova. Revine la Bacau in anul 1948 si preda limba romana la o scoala generala.
In Bacau, pe strada Bradului nr.2 (azi Ion Luca} poate fi vazuta casuta joasa, ca de tara, cu o fereastra spre strada, pitita in spatele unor case mari, aratoase si imprejmuita cu un gard la fel de vechi ca si casa acoperita cu tabla. Casa a fost locuita de fiica sa Elena Cartas, de la care s-a putut afla ca cel mai bun prieten al lui Ion Luca a fost Valeriu Anania care il vizita la Vatra Dornei, iar la Bacau il vizita profesorul de limba germana Alfred Klug, cel care i-a tradus in limba germana piesele: "EUDOXIA" si "FEMEIA, FIICA BARBATULUI", tiparita la Bacau in anul 1939.
In anul 1953 se retrage, fara familie, la Vatra Dornei, stabilindu-se intr-o casa de stat situata in zona cea mai pitoreasca a orasului, unde spera sa-si poata continua opera dramatica si unde va ramane pana la capatul vietii. Ultimul episod al carierei sale didactice se va consuma tot la Vatra Dornei intre anii 1952-1955, fiind titularul catedrei de limba rusa la Scoala Generala Nr.1.
Cele mai multe detalii legate, mai ales, de temperamentul, de caracterul acestui dramaturg, au fost inserate de parintele si scriitorul Valeriu Anania in volumul "ROTONDA PLOPILOR APRINSI", volum in care amintirile se opresc la nume ca: T.Arghezi, G.Galaction, A.Holban, L.Blaga, M.Preda, V.Voiculescu si Iona Luca.
"Nu cred ca de multe ori in viata, dupa ce am citit opera unui autor in viata,
(spunea Valeriu Anania) mi-am propus ca, neaparat, sa-l si cunosc… Inca de adolescent, impatimit de teatru, fugisem din internat, seara, peste gard, sa vad
"Femeia Cezarului" la Teatrul National din Bucuresti, cu Marioara Zimniceanu in rolul principal, sub directia de scena a lui Ion Sahighian."
Dupa parerea lui V.Anania, "Femeia Cezarului" era unul din cele mai puternice spectacole, pe langa care piesele, pe atunci de mare succes, ale lui Sorbul si Kiritescu i se pareau "productii de divertisment".
In anii urmatori, atras de teatrul lui Luca, ii va citi toate piesele tiparite, asa incat acesta avea sa devina autorul sau preferat, iar piesele sale modele de urmat, idealuri de atins.
Intalnirea sa cu I.Luca s-a produs in anul 1946, cand, invitat de Eugenia Muresan, urma sa stea la ei cateva zile.
La 4o de ani, cand si-a descoperit vocatia pentru dramaturgie, Ion Luca cu doua doctorate "magna cum laudae", avea sa paraseasca totul - baroul, catedra, altarul si chiar familia pentru a deveni scriitor.
Sunt inclinata sa consider ca Ion Luca poate fi inclus in randul personali-
tatilor hiperperseverente. Conflictele din viata sa sunt frecvente, se observa firea artagoasa, pretinde sa I se dea intotdeauna dreptate; in nazuinta sa ambitioasa de a fi recunoscut ca mare dramaturg, avand constiinta propriei valori, este deseori brutal si lipsit de simtul masurii, lucru care va conduce, in final, la izolarea acestuia fiind parasit de familie si de prieteni.
Ambitiile si lupta lui Ion Luca nu se indreapta in directii diverse, el are o singura preocupare - dramaturgia. Astfel se poate explica afirmatia lui Valeriu Anania: "Maestre, nu stiu cati dusmani are opera dumitale, dar in autorul ei, sigur, are unul, poate ca pe cel mai mare."
In perioada 1951-1955 cei doi devin foarte buni prieteni. Situatia familiala era obscura, vorbea rar despre familia sa si cu multa zgarcenie. Fara sa fie divortat, era - practic - separat de sotie si de cele doua fiice, care ramasesera la Bacau si pe care, in aproape un deceniu de cand se stiau, Valeriu Anania nu le-a vazut niciodata.
De la "NAFRAMA IUBITEI" incoace, nu i s-a mai jucat nimic. Uniunea Scriitorilor nu a hotarat sa-I acorde o pensie, ci doar un ajutor banesc lunar; traia intr-o permanenta stare de nesiguranta si anxietate, adaugata nevrozelor sale cronice. Ducea o viata cumpatata: nu bea, nu era fumator, manca si dormea foarte putin. Pleca dimineata in oras, cu sperante noi, se intorcea seara deprimat si deznadajduit. Isi cheltuia vremea, cand mergea la Bucuresti, batand si asteptand pe la usi, alergand de la un teatru la altul si de la un minister la celalalt, in nadejdea, vesnic spulberata, ca i se va face vreo propunere si ca va iesi deasupra nevoilor.
Incepuse sa devina neglijent, se alarma usor, lua totul in serios, tragea concluzii grave din fleacuri si parea vesnic preocupat de tragismul destinului sau. Personalitatea lui Ion Luca era pur si simplu devorata de un orgoliu radical, care insemna, inainte de toate, supraevaluarea propriului geniu si apoi negarea totala a altor valori: "Eu sunt cel mai mare dramaturg al Romaniei", era expresia cea mai concesiva, dar adevarata lui convingere era ca el este singurul dramaturg al Romaniei, ceilalti fiind doar niste impostori.
Multe din cunostinte l-au parasit, l-au ocolit, putinii sai prieteni au ramas cei care au reusit sa-l cunoasca cu adevarat si sa nu ia in serios penibilele sale afirmatii reusind sa le repudieze doar cu cateva replici ironice.
Si prietenia cu Anania s-a destramat din considerente asemanatoare. Desi Valeriu Anania cultiva fata de I.Luca o oarecare forma de a-l mebaja fara a-l mai atrage in polemici, totusi ziua fatala avea sa se intample in decembrie, 1955, la Valeriu Anania acasa, deci la Bucuresti cand, dupa o discutie referitoare la facatorii de piese pe care I.Luca I-a casapit fara mila (Alecsandri, Caragiale, Delavrancea, Davilla, Sebastian si, bineinteles Eftimiu si Baranga) conchizand cu o sentinta de arhanghel: "Indiscutabil sunt cel mai mare dramaturg al Romaniei !"
Greseala lui Anania a fost aceea de a replica, gandindu-se, desigur, la o gluma buna:
"-Asta e foarte adevarat maestre, singura dumitale nesansa este aceea de a fi contemporan cu mine!…"
Uitase, se pare, V.Anania ca I.Luca era total lipsit de simtul umorului si, asa cum afirma el insusi: "Daca as fi stiut ca acestea erau sa fie ultimele mele cuvinte rostite in fata lui I.Luca, mi-as fi retezat limba cu dintii inainte de a le fi dat drumul." Reactia lui I.Luca a fost din cele mai neasteptate: si-a pus imediat caciula si paltonul si a iesit, fara sa spuna nici un cuvant. Zadarnice au fost incercarile lui Anania, toate scuzele si scrisoarea plina de umilinta. I.Luca nu l-a iertat niciodata.
In ultima parte a vietii sale a dus-o foarte greu. A fosat ingrijit de o calugarita de la Varatec pana la moarte.
Despre saracia in care traia, jurnalistul Traian Filip intr-un articol din revista "Magazin", din octombrie 1969, intitulat "In sihastria dramaturgului I.Luca", nota:
"Am trecut de curand prin Vatra Dornei si am urcat pe strada Parcului, spre vila in care I.Luca isi duce viata discret, statornic, intr-o deplina sihastrie; I.Luca este facut din cel mai dur aliaj. E surprinzatoare, aproape ilarianta, capacitatea acestui om de a strabate atat de usor prin toata gama sentimentelor. Soaptele ii tremura pe buze, mania ii inclesteaza dintii, ochii ii ies albi din bolta arcadelor sau se ascund in intunericul pleoapei, in vreme ce sprancenele-i groase, grele, sun ca niste fapturi vii, sepuind pe soclul fruntii…
Critici literari de prestigiu au incercat sa-l defineasca pe I.Luca prin comparatie cu Bernard Shaw si Eugen O'Neill."
Si insemnarile lui Aurel Leon din volumul "Umbre" merita a fi consemnate:
"Omul e batran, dar mai ales trudit. Il sustine o femeie ajungand cu crestetul pana la subsuoara uriasului. Asa cum merge pe coridor, pare un stejar aplecat de furtuna peste vreun carpen mladiu, care se incovoaie ca sa nu se rupa… Are o voce puternica de om care a cantat in vremea lui, o voce pe care
si-o asculta vibrand in camera redactiei. Nu intelege de ce nu I se publica vreun fragment de piesa. Retras la Vatra Dornei, in sihastria albastra, el scrie. Aproape nu mai vede, e bolnav, dar scrie. Inchega conflicte dramatice mai mult mintal, cred ca le poarta cu el in plimbarile lui solitare prin parcul cu veverite imblanzite, vede cum vor fi montate pe scene si poate e fericit. De aceea lupta pentru ele spre a ferici si pe semenii sai."
"Pe vremuri, continua Aurel Leon, autorul nu era jucat ani in sir, dar nu-si pierdea rabdarea, avea timp sa astepte. Acum nu mai are. A fost montat in ultimii ani sporadic, ici, colo. De aceea a coborat in Dorne, sa se stie ca n-a murit, ca e zdravan si a mai scris cateva piese. L-a jucat Iasul, Bacaul, Barladul, e adevarat, dar prea putin fata de cate stau in manuscris si pe care le ofera cu inima larga. Nu are nici o pretentie. Sihastrii traiesc aproape din nimic, le sunt de ajuns visele. Atunci? Exista prea multa dramaturgie originala? I.Luca e un depasit? De ce e ignorat? E clar ca aceasta uitare il doare mai mult decat toate metehnele trupesti."
"-Eh! Trupul, starv, mai oameni buni, spunea cu tristete autorul, isi incheie socotelile cu toate cele savarsite in viata si uitate. Dar spiritul? El creeaza in afara de timp si uzura. Ce savarseste el ramane, nu? Cum adica, din ce-a mazgalit robul lui Dumnezeu, Ion Luca, nu ramane nimic, nimic bre?"
"Face cu mana a lehamite. Iese razand, sprijinit in secretara cocosata de greutatea stejarului. Un ras dureros se tot duce de-a lungul coridorului redactional ca un Lear care vrea sa-si vada fetele regine si pe el mergand fericit la curtea fiecareia. Si s-a tot dus pana in Dorne. "
In dimineata zilei de 30 ianuarie 1972, in casa de la nr.37, strada Parcului, Vatra Dornei, se stingea din viata, dupa o lunga si grea suferinta, cel care a avut convingerea ca si-a indeplinit menirea - dramaturgul Ion Luca.
Presa, prin cateva scurte articole, semnalase moartea autorului. Spre exemplu, in "Romania literara" nr.6 din 3.II.1972, Valeriu Rapeanu scria:
"A murit, dupa cum ne-au anuntat ziarele de marti dimineata, Ion Luca, dramaturgul fecund, din cale afara de fecund, care traia de ani si ani de zile la Vatra Dornei, de unde aparea din cand in cand la Bucuresti batand la usile editurilor si teatrelor care nu i s-au aratat prea generoase. Cati ni-l amintim (si cred ca suntem foarte putini) avem imaginea unui munte de om stand parca de o vesnicie in salile de asteptare ale birourilor directoriale fara sa se plictiseasca, plictisind insa pe toti cu insistentele sale, fara sa dea semne de nerabdare. Parea fericit sa astepte. Asa l-am cunoscut prin anii 1963 cand alcatuiam prefata primei sale editii, ce a insemnat, de fapt, reaparitia sa publica dupa ani de nedreapta absenta, pentru care omul n-a fost in nici un fel vinovat… A scris mult, excesiv de mult, si din pricina izolarii in care a trait nu mai avea nici un fel de spirit critic, nutrind un soi de narcisism care il facea sa fie greu de suportat ca om si mai toti sa se fereasca de dansul.
Din tot ce a scris, putin are sa ramana, dar cateva piese nu trebuie in nici un caz sa intre in negura uitarii. Acum, cand nu mai este, cand o viata macinata uneori fara sens s-a incheiat, sa indreptam un gand catre omul ce s-a dedicat numai scrisului, si putinul care a ramas sa facem sa aiba o soarta mai buna. Atunci vom cunoaste si locul pe care-l ocupa cu adevarat in istoria dramaturgiei noastre, iar lungile asteptari ale vietii lui nu vor fi, poate, si ele eternitatii."
Dupa 30 de ani, V.Anania, inainte de a scrie capitolul inchinat lui Ion Luca din volumul sau de amintiri "Rotonda plopilor aprinsi", a fost anume la Vatra Dornei si a vazut mormantul lui I.Luca
"inghesuit in cimitir, fara o floare, fara lacrima unei lumanari, cu piatra inca neispravita. Am revazut vilisoara in care a locuit, pe strada Parcului, si nu am aflat in ea o casa memoriala. Am colindat parcul, vastul ,frumosul parc al bailor si am descoperit in el statuile lui G.Enescu, C.Porumbescu, M.Kogalniceanu, C.Negri, I.L.Caragiale, dar nu am dat peste un bust al lui I.Luca. Nici in Bacau nu e unul. Il caut pe I.Luca pretutindeni si nu-l gasesc decat in amaratele mele amintiri."
Localnicii care l-au cunoscut cat de cat pe acest vajnic barbat cu chipul cioplit din granitul muntelui isi reamintesc de acest "popa ciudat" ca fiind un amestec straniu de blandete si asprime, uneori chiar certaret si irascibil, dar cu mare dragoste pentru copii, de care nu uita niciodata, cand se intorcea de la Bucuresti, sa le aduca multe dulciuri.
Cele mai alese sentimente le-a pastrat insa parintele Varlan (fie-i tarana usoara) care, la 90 de ani cati avea cand am stat de vorba despre I.Luca, m-a delectat cu momente retrospective legate de stransa si frumoasa lor prietenie. M-a asigurat ca a fost printre putinii care l-au inteles si l-au apreciat cu adevarat. A reprosat adesea chiar si subiectivismul aprecierilor lui V.Anania, nici prefata lui V.Rapeanu nu i s-a parut suficient de obiectiva.
Ceilalti care l-au cunoscut si-l amintesc fie ca profesor, in perioada scurtei sale cariere didactice la Vatra Dornei, fie din intalnirile cu elevii liceului din oras, prilej cu care acesta le citea cu mare pasiune din creatiile sale.
Si acum, dupa atatia ani de la moartea lui, cand autorul nu mai poate fi dusmanul propriei sale opere, I.Luca e inca un necunoscut. Se pare ca stigmatul de care s-a temut toata viata il urmareste si dupa moarte, prin perpetuarea prejudecatilor sau poate doar a indiferentei.
Piese ca: "Rachierita"," Evdochia", "Naframa iubitei", "Femeia Cezarului", "Icarii de pe Arges", "Amon-Ra", "Alb si negru", "Cele patru Marii", "Morisca", "Salba reginei", etc, pot fi oricand puse in scena de marile teatre romanesti si nutresc speranta ca impreuna vom reusi sa-l cinstim asa cum se cuvine.
Primii pasi s-au facut. Casa de Cultura a municipiului Vatra Dornei ii poarta numele, iar Liceul Teoretic de asemenea.
O viata - un destin, adunate cu grija in numeroasele pagini ale operelor sale dramatice - iata, pe scurt, cum poate fi definit Ion Luca.